Sök efter tankar i jag som digital:

lördag 5 januari 2013

Unikt datorparty eftersom det var Drogfritt?

För några dagar sedan inträffade ett datorparty i Malung, en händelse som blev till nyhet på dt.se http://www.dt.se/nyheter/malungsalen/1.5453664-drogfritt-datorparty. Det hela hade varit en lugn och trevlig tillställning med cirka 100 deltagare. Dessa sammankomster brukar dock vara lugna och deltagarna beskrivs oftast bäst som nervösa och försiktiga moderskära ungdomar vars största brist är på D-vitamin. Trots detta faktum väljer artikelmakaren att kröna artikeln med rubriken: Drogfritt datorparty. Ett faktum som får åtminstone mig att fundera.

Är det verkligen värt att notera i rubriken så fort någon har kul utan knark? Om det verkligen är viktigt är det då inte lika intressant att notera vilka typer av droger man förväntat sig att finna på dessa datorpartyn? Då artikelns kärna genom rubriken ter sig belysa att drogers frånvaro är det unika med situationen skulle det säkerligen även vara intressant för föräldrar att få veta vad dessa andra drogtyngda datorfester äger rum.

Vågar man ge sin son pengar till Billys pan-pizza och energidryck eller kommer han köpa hemkört och kokain för hela slanten?

Väl mött

1 kommentar:

  1. Jag undrar nog om vi inte borde vara minst lika skeptiska mot Billys pan-pizzor och alla sockerfyllda energidrycker? Dessa är åtminstone produkter som jag väldigt ogärna skulle vilja att min son eller dotter stoppade i sig.

    En liten parentes bara från matkritikern här...

    SvaraRadera